Zaostřeno na mládež - Můj syn ztratil radost z fotbalu
Můj syn ztratil radost z fotbalu. Nebaví ho trénovat, protože trenér po něm vyžaduje činnosti, které mu nejdou. Hraje hůř než dříve a zhoršil se…. Co s tím máme dělat? nebo Trenér je málo náročný. Trénink má malou intenzitu, dříve byly tréninky náročnější a syn si stěžuje, že ho fotbal už tolik nebaví… I to je občas problém, který zaznívá z úst rodičů, kteří žádají řešení této situace….
Nejprve je si třeba rozdělit věkové kategorie, ve kterých problém nastává:
a) Přípravky
Trénink by měl být zaměřen především na rozvoj všestrannosti. Motivace dětí by měla směřovat především do organizačních forem her, soutěží zejména zábavnou formou a to nejen s míčem ale i bez něj. Jednotlivé činnosti by se měly často střídat, neměly by být příliš složité na dlouhé vysvětlování a nácvik by měl probíhat v časově velmi omezené míře, aby mladé adepty fotbalu příliš neunavoval, nepřetěžoval ale hlavně bavil.
b) Žáci
V žákovské kategorii je již více činností, které vyžadují systematický nácvik. Ne vždy však může probíhat pouze zábavnou formou. Je nutné, aby se hráč mnohem více dokázal soustředit na činnosti které vykonává. Důležitá je i korekce chyb trenérem a rozvoj kondičních schopností především herní formou. Dále pokračuje rozvoj všestrannosti a to nejen specifickými fotbalovými prostředky, ale i nespecifickými /lyžování, atletika, gymnastika, jiné míčové sporty, plavání/. Součástí sportovní přípravy již musí být i pravidelná kompenzační cvičení.
c) Dorost
V dorostenecké kategorii pokračuje proces motorického učení vyšší úrovní specializace především specifickou činností s míčem, ale přibývají i činnosti spojené s rozvojem síly, obratnosti, vytrvalosti a rychlosti i nespecifickými prostředky, tedy bez míče. Zvyšuje se intenzita i objem tréninkové činnosti. Výrazněji vstupuje do popředí nutnost regeneračních procedur a kompenzačních cvičení. Hráči musí do přípravy mnohem více zapojovat i morálně - volní vlastnosti, houževnatost, psychickou odolnost vůči stresům a zátěži. Ne všechny činnosti, které hráči vykonávají jsou pouze ty, které je baví a které jsou jejich předností. Častěji se musí zaměřovat i na odstranění svých nedostatků především v herních činnostech jednotlivce.
Z toho plyne, že ne každý hráč umí tyto činnosti psychicky, fyzicky či technicky zvládnout ve stejném časovém intervalu a z toho pramení i značná výkonnostní nerovnováha, která je dost často příčinou stavu, proč hráče přestává systematická příprava bavit a více se začínají projevovat nerovnovážné stavy v jeho psychice. Stává se labilní a podle úrovně psychické odolnosti je a nebo není schopen se s touto situací vyrovnat. V každém případě je nutno takovémuto hráči pomoci. Trenér by měl tento stav vypozorovat a ve spolupráci s rodiči se ho snažit řešit.
Příčiny stavu rozhození psychiky hráče je možné hledat v několika rovinách:
a) Komunikace TRENÉR - HRÁČ
Trenér neumí hráči dostatečně vysvětlit příčiny proč se mu nedaří, co by měl dělat jinak nebo v něm vzbudit motivaci jak nedostatky odstranit. Důležitá je forma komunikace, která by měla odpovídat věku dítěte, což je často rovněž problém, protože v každé kategorii je způsob komunikace odlišný. V obsahovém sdělení hrají důležitou roli sociálně - interakční vazby, řízené nebo neřízené emoce, odměna - trest, ukázka, přirovnání, intonace hlasu, mimika atd.
b) Komunikace TRENÉR – RODIČE
Je nedostatečná, rodiče jsou v opozici s trenérem a nepodpoří ho ve sportovní či výchovné rovině. Oba dva subjekty se rozchází v názorech a příčinách stavu výkonnostní retardace nebo stagnace a nejednotně na hráče působí. Často se stává, že rodiče trenéra obcházejí a nápravu vyžadují od vedení klubu. Obráceně ale i trenér se někdy vyhýbá komunikaci s rodiči a uplatňuje své právo rozhodnutí bez vysvětlení.
c) VĚDOMÍ HRÁČE
Hráč nevěří trenérovi, těžko snáší kritiku, neuvědomuje si své chyby, příčiny svých problémů vidí ve vnějším prostředí /trenér, rozhodčí, nepochopení spoluhráčů atd./, těžko překonává neúspěch, trpí psychickou labilitou, postrádá vlastnosti trpělivosti, houževnatosti, pracovitosti a snaží se spíše utéci před problémy, než - li s nimi bojovat, není schopen obětovat maximum pro úspěch, ztrácí motivaci pokud se přes něj výkonnostně dostávají ostatní, má nízký práh sebedůvěry sám sebe změnit…. “Slabé nadšení a slabá víra znamenají i slabý výkon.“
Toto jsou vše stavy, které dokáží způsobit, že hráč ztrácí radost z fotbalu. Z toho je vidět, že není vůbec jednoduché najít hlavní příčinu, protože jich je většinou několik a vzniklý problém je zpravidla kombinací všech 3 základních složek. Pouze trpělivostí, komunikací,
vysvětlováním a výchovou lze tento stav změnit. Nezřídka jde však o dlouhodobější proces jehož podstatou je především systematická výchova hráče. Pokud někde v tomto procesu dojde k chybě, projeví se tento stav mnohdy nejen ve sportovní přípravě, ale i ve výchovně - vzdělávacím procesu ve škole, jiných zájmových aktivitách, trávení volného času či jiných sociálních vazbách, které hráče výrazně ovlivňují.
Jestliže absentuje komunikace TRENÉR – HRÁČ – RODIČE a jednotné působení na hráče, pak je velká pravděpodobnost, že bude velmi obtížné tyto stavy zvládnout.
Kamil Průša: Podzim ukázal, že je pro nás třetí nejvyšší soutěž nedostačující
Mladší dorost FKM Vysočina B nevídaným způsobem dominuje v Divizi D a pohybuje se na špici tabulky bez jediné ztráty bodu. Zeptali jsme se proto hlavního trenéra U16 Kamila Průši na zhodnocení uplynulého podzimu a taky třeba na to jak se mu daří udržet motivaci hráčů na každý zápas. Celý článek
- Filip Šancl ve Slavii vykročí ve stopách úspěšných odchovanců FCV (07.12.2024)
- Memoriál Vlastislava Marečka U16 - skupinová fáze (05.12.2024)
- Filip Šancl přestupuje do Slavie Praha (05.12.2024)
- Čermák: Mrzí mne, že jsem týmu nemohl pomoci v úvodních kolech (03.12.2024)
- 2016:
- Průša: Určitě nepatříme na sestupovou příčku
- Jan Hanuš: Závěr podzimu jsme zvládli docela dobře
- 2011:
- Ani v letošním roce FC Vysočina nezapomněl na Charitu
- V hledáčku Olomouce byl i trenér Pivarník, přednost dostal Uličný
Vytisknout